Great Ocean Road, Melbourne-Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Richard Vries - WaarBenJij.nu Great Ocean Road, Melbourne-Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Richard Vries - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road, Melbourne-Adelaide

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

18 Januari 2015 | Australië, Adelaide

We zijn alweer bijna een week verder, maar had nog niet de moeite kunnen opbrengen voor een nieuw reisverslag. Niet dat ik het druk heb ofzo, integendeel... Heb hier de afgelopen dagen in Adelaide heerlijk kunnen relaxen met de zon en lekkere temperatuur! Om jullie nog even lekker te maken :)
Oja, voor de mensen die het zich afvragen: nee, ik heb gelukkig geen last gehad van de bosbranden.

Maargoed, om terug te komen op waar ik eigenlijk over wilde schrijven en wat aansluit op het vorige reisverslag:

Net zoals met elke andere tour die ik tot nu toe heb gedaan is het vroeg pissen en zo ook met deze dus. Vandaag (dinsdag 13 januari) wordt ik rond een uur of 7 opgehaald en begin ik aan een trip van 3 dagen richting Adelaide vanuit Melbourne samen met nog een stuk of 20 anderen en een tourgids.

De dag begint regenachtig en dat blijft het ook een groot gedeelte van de reis helaas. We gaan eerst richting het zuidwesten langs een aantal kustplaatsjes om uiteindelijk in Torquay te beginnen aan "the Great Ocean Road". Een 243 kilometer lange weg langs de zuidkust die is gebouwd door soldaten die terugkwamen van de 1e wereldoorlog. Een weg met mooie uitkijkpunten over de kliffen waar de Zuidzee met krachtige golven tegenaan beukt.
Tussendoor stoppen we nog bij het zuidelijkste punt van Australië "Cape Otway", waar we lunchen bij 1 van de oudste vuurtorens van Australië. Echt genieten was het niet met stormachtig weer, maargoed.

Even later klaarde het weer wat op en stopten we een aantal kilometers verderop in een nationaal park om koala's te spotten. De koala's in het zuiden van Australië zijn aanzienlijk groter dan die uit het noorden! De meeste koala's waren opmerkelijk genoeg wakker, aangezien ze gemiddeld 20 uur per dag slapen namelijk.

We vervolgden onze weg richting de "Twelve Apostles"; een groep rotsen die langs de kust in de zee staan en een ontzettende toeristische trekpleister is, maar erg mooi om te zien! In de loop van de tijd zijn het geen 12 rotsen meer, mede door erosie van de zee waardoor er al een paar in de golven zijn verdwenen.

In Port Cambell verbleven we in een hostel en onze gids had pizza's besteld, prima! Ondertussen was iedereen in de groep al wel met elkaar aan de praat geraakt en we hadden het ontzettend gezellig! Diezelfde avond hebben we de zonsondergang gekeken vlakbij de Twelve Apostles. Al was het ontzettend bewolkt en was de zon nauwelijks te zien. Alsnog wel mooi om mee te maken!

De volgende dag reden we richting Grampians National Park waar we onze zelfgemaakte sandwiches verorberden. Of met andere woorden; hier gingen we lunchen.
Tijdens de rit vandaag bezochten we een aantal uitkijkpunten met geweldige vergezichten over het Australische landschap. Aan het einde van de dag belandden we bij een accomodatie aan de rand van het park; "Asses Ears". Vernoemd naar een stuk gebergte in de buurt. Hier bleven een aantal mensen overnachten in een tent, maar de meesten, waaronder ik dus, verbleven in een soort houten hutje met een paar stapelbedden.
Dit was echt in the outback en in the middle of nowhere. Nauwelijks tot geen telefoonbereik en 's nachts niets meer dan stilte.
Voordat we gingen pitten gooiden we eerst nog de bbq aan en ik moet zeggen dat kangaroevlees best lekker is!

De 3e en laatste dag vertrokken we richting de Mackenzie Waterfalls om daarna door te gaan naar Horsham waar een gedeelte van de groep overstapte op de bus naar Adelaide en de rest weer terug ging naar Melbourne.
Hier was dus het punt van afscheid nemen en het is best bijzonder hoe je in zo'n korte tijd mensen leert kennen die aan het begin van de trip volslagen onbekenden zijn.
De trip naar Adelaide duurde zo'n 5 uur. Ik had weer iets via Airbnb geboekt en sliep dus weer bij iemand (Lisa) in een appartementje. Geen idee hoe ik daar kwam en moe van de reis had ik ook geen zin om er veel moeite voor te doen en dus ben ik maar een taxi ingestapt.

Zo kwam ik erachter dat ik toch iets verder van het centrum af zat dan ik dacht; zo'n 14 kilometer. Maar mijn aankomst bij het appartementje kon niet mooier worden toen ik de zon zag ondergaan in de zee, nog geen 50 meter verder van waar ik verbleef!
Lisa was ontzettend vriendelijk en aardig! En het bed in de logeerkamer sliep echt heerlijk!

Ondertussen is dit alweer mijn 4e en één-na-laatste dag in Adelaide. Heb niet echt veel beleefd hier eigenlijk en ik ga zo pitten, want moet er morgen weer vroeg uit om 5 uur.

Wat nog wel leuk is, is dat ik vandaag (zondag) bij toeval aan de praat raakte met een ouder echtpaar in de tram en dat zij de provincie Groningen kennen! Sterker nog, ze kenden Uithuizen, Uithuizermeeden, de Eemshaven en Delfzijl met zijn molen Adam! Wat is de wereld toch klein...

Morgen begint mijn laatste tour/expeditie door Australië;
Tien dagen lang kamperen in de outback en overnachten onder de sterrenhemel, waarbij we elke dag een kamp moeten opzetten. Een reis van zo'n 2000 kilometer van Adelaide naar Alice Springs, het midden van Australië. Ik heb er zin in!

  • 18 Januari 2015 - 14:25

    Peter Baringerhorn:

    Om nooit te vergeten Richard. Als je nu maar niet verslaafd raakt aan het reizen :). Weer een prachtig verhaal, met aandacht voor je omgeving, maar ook voor je reisgenoten. En zo'n ontmoeting in de tram is natuurlijk bijzonder. Veel succes met het volgende deel van je reis en denk er om: blijf genieten!
    Hartelijke groet,
    Peter

  • 18 Januari 2015 - 19:48

    Mama:

    Lieve Richard
    Nog steeds weer genieten van je verslag! Nu alweer de laatste trip/tour voor je is aangebroken. Dit is denk ik ook wel 'de kers' op je taart....haha...! En idd wat is de wereld dan maar klein, Delfzijl staat toch goed op de kaart!!!

  • 18 Januari 2015 - 19:56

    Mama:

    Daar mag je ook trots op zijn!! Lieve jongen,geniet er nog maar even van daar!!
    Groetjes van mij XXX doeiiiii

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Richard

Actief sinds 20 Okt. 2014
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 8510

Voorgaande reizen:

10 November 2014 - 03 Februari 2015

Backpacken in Australie

Landen bezocht: