Sydney en Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Richard Vries - WaarBenJij.nu Sydney en Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Richard Vries - WaarBenJij.nu

Sydney en Melbourne

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

08 Januari 2015 | Australië, Melbourne

Part 2: Sydney and Melbourne

Ik loop alweer een beetje achter met de verslagen heb ik door, want na mijn laatste reisverslag in de Blue Mountains ben ik alweer zo'n 900 kilometer verder in Melbourne en vlieg ik morgen naar Tasmanië.
Volgens Google Maps heb ik dan ongeveer 4900 kilometer afgelegd vanaf het beginpunt in Cairns, zie ook het plaatje.

Dinsdag 30 december kwam ik aan in Sydney met de trein vanuit de Blue Mountains om vervolgens mijn slaapplek op te zoeken. Dit keer geen hostel in een slaapzaal, of 'dorm', met snurkende slaapgenootjes. Nee, dit keer eventjes op kamers in een Universiteit!
Omdat de hostels in en rond het Sydney centrum ontzettend duur zijn rond de feestdagen en je vaak een minimum van 7 nachten moet verblijven, heb ik wat anders gevonden: UniversityStays.com. Omdat het hier nu zomervakantie is, zijn er verschillende uni's die hun kamers verhuren om op die manier alsnog inkomsten te genereren, want deze zijn vaak financieel niet gesteund door de overheid.

Aan het einde van de middag had ik afgesproken met Tamarah die al sinds april als aupair in de buurt van Sydney werkt en toevalligerwijs ook uit Delfzijl komt! Samen een rondtour gedaan door Sydney in een touringbus zonder dak. Veel hebben we niet gezien, want we waren meer aan het bijpraten dan opletten. Alsnog erg gezellig gehad en de avond afgesloten in een Italiaanse pasta-restaurant, maar niet voordat ze me eerst de pronkjuwelen van Sydney liet zien: de Harbour Bridge en het Opera House.

Branco kwam er even later ook aan omdat hij bij mij op de kamer zou pitten. Eerst een paar biertjes gedronken bij een bekende van hem in een café in Darling Harbour. Daarna richting Kings Cross gegaan waar zijn tweede thuis is; de Blue Parrot hostel om vervolgens naar mijn studentenkamer te gaan.

De volgende dag was hij mijn persoonlijke gids door Sydney, maar omdat de voorbereidingen voor New Years Eve in volle gang waren, was er zoveel afgezet met hekken dat we enorm om heb moeten lopen om ook maar ergens te komen. Er stonden 's morgens om elf uur al duizenden mensen in de rij om een goed plekje te hebben voor het vuurwerk 13 uur later. Sterker nog, mensen waren aan het kamperen langs de kade! Overal politieagenten, hekken en tegen de avond overvolle treinen. Er is geen evenement groter dan dit denk ik, behalve NYE in New York misschien.

Natuurlijk ben ik ook naar Sydney gegaan om daar de jaarwisseling mee te maken en het vuurwerk te zien en aangezien Branco al een kaart had voor een plekje in Luna Park onder de Harbour Bridge, zou het wel mooi zijn als ik daar ook bij kon zijn!
Dus zo snel mogelijk naar Luna Park om vervolgens te horen dat alles al was uitverkocht, natuurlijk was dat te verwachten. Maar... We konden het nog bij het tentje boven aan de trap proberen. Daar kregen we te horen dat er nog geen minuut geleden een annulering binnen was gekomen en hij die eerst moest afhandelen. Nadat dat was gebeurd moest hij zo snel mogelijk mijn gegevens hebben en kon ik de kaart overnemen, zoveel mazzel!!!
Van alle honderden, laat staan duizenden kaarten in heel Sydney, net op die plek waar ik heen wil heb ik waarschijnlijk de laatste kaart van 2014 kunnen bemachtigen! Enorm veel geluk!

Daarna zijn we over de Harbour Bridge terug gelopen naar het centrum. Echt, wat een kollosale brug. Als je er overheen loopt en beseft dat dit door mensenhanden is gemaakt en hoe hoog en groot de brug is, dat is ongelooflijk. De lengte is een dikke kilometer en de top van de boog 134 meter boven zee. En alle 6 miljoen klinknagels zijn met de hand geslagen. Respect voor de bouwers!

Die middag zijn we naar Niels gegaan, een bekende van Branco die ook al een tijdje in Sydney woont in een appartement in het centrum. Hij was aan het oliebollen bakken, dus dat konden we niet afslaan! Diezelfde avond bij hem een paar biertjes en wat champagne gedronken en daarna met de trein naar Luna Park. Het was echt ontzettend gezellig en een betere jaarwisseling in Sydney had ik me niet kunnen voorstellen. Het uitzicht op de Harbour Bridge tijdens de vuurwerkshow om 12 uur was ook super! Iets om nooit te vergeten!

De volgende morgen was het plan om een nieuwjaarsduik te doen bij Bondi Beach, maar we waren te brak en ook al te laat, dus dat is het helaas niet geworden.
In de middag hebben we nog een rondje door de Botanical Gardens gemaakt om daarna afscheid te nemen, aangezien hij weer terug ging naar Picton waar hij nu woont en werkt.
Al met al hele leuke dagen gehad in Sydney met bekenden van thuis :)


Melbourne

Vrijdag heb ik nog wat rondgeslenterd door Sydney, op Bondi Beach gelegen en de Sydney Tower bezocht voor een uitzicht over de metropool. Zaterdag zou ik optijd vertrekken naar Sydney Central Station om vanaf daar met de trein naar Melbourne te gaan.

Als ik duizenden kilometers verderop in Delfzijl toch niet een geweldige en fantastische vriendin zou hebben die me niet wakker had ge-appt, had ik me keihard verslapen en de trein gemist naar Central Station. Dankjewel schatje ;) De trein naar Melbourne moet je vooraf boeken, dus anders had ik namelijk een probleem gehad...

Na 12 uur treinen kwam ik aan in Melbourne en een uur later in Fitzroy, waar ik bij Joel zou slapen via AirBnB; een site waar mensen hun huis, appartement of een kamer verhuren. Dit is tot nu toe de beste slaapplek tijdens mijn trip! Een tweepersoons boxspring! Heerlijk!! En het appartement is ook geweldig mooi!

Zondag heb ik meegedaan aan een Free Walking Tour. De gids was een local en zij liet ons de mooiste en leukste plekjes van de stad zien. Echt fantastisch. Aan het eind van de tour kan je er voor kiezen om een fooi te geven, en in verhouding is dit dan ook veel goedkoper dan vele andere tours.

Melbourne is een stad vol met "laneways" en "alleyways"; kortweg 'steegjes'. Deze kunnen vol zitten met gezellige café's, coffeeshops, barretjes, restaurantjes, terrasjes. Ontzettend gezellig! Ook kan je zomaar in een straat terecht komen vol met street-art, ik noem het geen graffity, want dit is echt kunst. Dit kan ook per dag verschillen, omdat deze artiesten elke dag bezig kunnen zijn.

Melbourne zit vol met subculturen en er hangt op heel veel plekken een gezellige en open sfeer. Zo ook in de straat waar ik slaap in Fitzroy; Brunswick Street. Het draait hier in de stad echt om eten, drinken en muziek, dus dat is ook een beetje hoe ik mijn tijd hier heb doorgebracht. Namelijk vanalles geprobeerd en veel cappuccino's gedronken.

Ook rijd er een oude tram rond het centrum langs de toeristische plekken, echt een aanrader. Evenals de bar Naked for Satan in Fitzroy is een aanrader. Hier werkt Joel en daarom besloot ik om er op een avond ook maar een kijkje te nemen. Een ontzettend gezellige tent met een dakterras en uitzicht over de straat met de skyline van Melbourne op de achtergrond.

Elke woensdagavond zijn er de Queen Victoria Nightmarkets met vele soorten eetkraampjes en barretjes. Dit samen met livemuziek en duizenden anderen mensen maakt dat dit ook een uitstapje waard is!
Al met al, een fantastische stad om te verblijven!

Vanavond heb ik nog een voettochtje langs een paar pubs waar we bier kunnen proeven; mijn ding dus ;)
Helaas moet ik er morgen weer op tijd uit en is er geen uitslapen bij. Om 8 uur 's morgens vlieg ik naar Tasmanië om daar een weekend motor te rijden! Daar heb ik wel wat slaaptekort voor over :)

Nou luitjes, hopelijk was dit het weer waard om te lezen... I'm out!

Cya later!

  • 08 Januari 2015 - 09:00

    Miranda:

    Leuk schatje!

  • 08 Januari 2015 - 18:03

    Janna:

    Weer super gedaan laiverd

    groetjes van ons

  • 08 Januari 2015 - 20:04

    Mama:

    vLieve Richard
    Geweldig verslag weer!! Genoten van je schrijven!! Xx je moeder

  • 09 Januari 2015 - 08:50

    Marcel:

    Weer mooi om alvast wat verhalen te lezen! Ik wens je ontzettend veel rij plezier op de motor enne hou de glimmende kant boven... Uit ervaring weet ik dat de doffe kant boven geen goed teken is!

    Groeten

    Marcel

  • 10 Januari 2015 - 02:18

    Frans:

    Mooi verslag Richard
    Veel plezier met motor rijden in Tasmanië

    Groet Frans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Richard

Actief sinds 20 Okt. 2014
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 8528

Voorgaande reizen:

10 November 2014 - 03 Februari 2015

Backpacken in Australie

Landen bezocht: