Walked my feet off - Reisverslag uit Port Macquarie, Australië van Richard Vries - WaarBenJij.nu Walked my feet off - Reisverslag uit Port Macquarie, Australië van Richard Vries - WaarBenJij.nu

Walked my feet off

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

23 December 2014 | Australië, Port Macquarie

Waar je in Byron Bay werd overspoeld door de backpackers en surferdudes, is Port Macquarie het tegengestelde met nauwelijks backpackers en met maar een paar hostels.

Daarentegen heb ik hier in Port Macquarie aardig wat af gelopen en heb ik een leuke paar dagen gehad! Na een 6 uur durende reis met wat vertraging kwam ik zaterdagavond eindelijk aan vanuit Byron Bay in een best chille hostel met een warm huiselijk karakter. Op het moment gerund door 2 Duitsers: Wolfy en Dorothy, erg leuk stel!
En daarnaast erg leuke mensen leren kennen!

Op hun advies heb ik zondag een bierbrouwerij bezocht, helaas werden op dat moment geen rondleidingen gegeven, maar kon wel een paar biertjes proeven. Als bierliefhebber kan ik dat niet afslaan natuurlijk. Dus voor 5 dollar een paar heerlijke lokale biertjes kunnen drinken.

Daarna een wijngaard opgezocht, die al zo'n 150 jaar bestaat, geheel gerund door vrijwilligers en waar ze nog steeds wijn maken. Hier kon ik inspringen in een rondleiding die aan een Australisch koppel werd gegeven. Erg interessant om te horen hoe ze alles hebben gerestaureerd afgelopen jaren en alles zoveel mogelijk intact hebben proberen te houden. Er stonden zelfs nog weckflessen met decennia oud voedsel erin. Benieuwd of dat nog smaakt ;)
Ook werden de wijntjes die hier vroeger werden gemaakt, geëxporteerd naar Amsterdam!
Achteraf konden we wijn proeven. Nu ben ik een fervent bierdrinker, maar deze wijntjes waren wel erg lekker!

Omdat ik toch al goed aan de wandel was, gelijk maar 'even' doorgelopen naar het Koala Hospital; na 3 kwartier kwam ik er eindelijk aan en ik had er al een dikke 1,5 uur lopen op zitten.

Maar het was zeker de moeite waard. Het hospital wordt ook gerund door alleen maar vrijwilligers en krijgen geen subsidie van de staat. Dus totaal afhankelijk van donaties.
Toch tonen de mensen daar volledige inzet in het redden van zieke en (zwaar)gewonde koala's en is het hospital in de loop van de tijd flink gegroeid en uitgebreid, waardoor ze nu zo'n 200 tot 250 koala's per jaar binnen krijgen en waar ze ongeveer 80% van kunnen redden.
De meeste koala's zijn ziek, komen uit een bosbrand, zijn aangevallen door honden of hebben een aanrijding met een auto gehad. Het is echt zo zielig om te zien! Maar geweldig om te kunnen zien hoe ze worden opgelapt en na een tijdje weer de oude zijn.

De volgende dag een 9km lange route gewandeld langs de kust en de stranden van Port. Daarna was ik ook wel een beetje klaar met lopen. Maar ook dit was de moeite waard. De oostkust is echt geweldig mooi om te zien met zijn tropische stranden, kliffen en rotspartijen. Na 5 weken langs de oostkust te hebben gereisd heb ik hiervan dus ook al tientallen foto's die op het eerste gezicht allemaal op elkaar lijken, maar elk moment is weer uniek. En die momenten kan je gewoonweg niet vastleggen op film. Je moet er zijn geweest. Ook heb de kleinste vuurtoren ooit gezien! Denk maximaal 8 meter hoog ongeveer. Weer eens wat anders dan de vuurtoren van Schiermonnikoog!

De zelfde avond nog met Dorothy en 6 Zweedse kerels opstap geweest in een tent waar Dorothy werkt; 5 dollar voor een biertje, daar zeggen we geen nee tegen! Dus een beetje bier gedronken en gepooled (gepoold/gepoolt?). En daarna nog een ander hostel bezocht waar het ook wel erg gezellig was!

Nu ben ik onderweg naar Sydney Central Station, de laatste busreis van 6 uur langs de oostkust. Op dit moment is het 6 uur in de ochtend en heeft de bus ook nog eens een uur vertraging. Geweldig... Had net zo goed langer in bed kunnen blijven liggen! Al zijn de mensen hier in de vroegte wel vriendelijk en werd ons al een Merry Christmas toegewenst.

Eenmaal aangekomen straks in Sydney stap ik op de trein naar Katoomba in The Blue Mountains, 2 uurtjes buiten Sydney. Voor Australische begrippen is dit dichtbij, en daar raak ik ondertussen wel aan gewend! Op de 1 of andere manier accepteer je dat makkelijker dan wanneer je 3 uur in de auto in Nederland moet zitten.

Eindelijk.. De bus is er! Allrighty'o, I'm off to Sydney!

  • 23 December 2014 - 22:51

    Peter Baringerhorn:

    Hoi Richard, wat schrijf je leuke stukjes man. Je laat ons echt "meereizen". En de reis is prachtig, dat is wel duidelijk. We wensen je nog veel plezier en uiteraard fijne - bijzondere - kerstdagen en een mooi 2015 (je wint het van ons met de jaarwisseling :)).
    Hartelijke groet,
    Peter Barsingerhorn

  • 23 December 2014 - 23:38

    Miranda:

    Ik heb het volgens mij al 1000 x gezegd! Maar wat schrijf je toch leuk liefje!!
    Ben bijna bij je

  • 24 December 2014 - 07:28

    Richard:

    Dankjewel Peter! Ik doe mijn best! :)
    Ook gezellige kerstdagen en een fijne jaarwisseling toegewenst!

    Dankjewel liefje! Zo wil ik dat ook overbrengen :*
    Nog even en we zijn echt bij elkaar :D
    Xx

  • 27 December 2014 - 19:44

    Oom Bouwe En Tante Minke:

    Hoi Richard
    Wat maak je er een leuk reisverslag van, we reizen met je mee!
    Ons oliebollen beslag gaat 31 dec rijzen ( grapje )
    Richard geniet van je prachtige reis en de beste wensen voor 2015.
    Het ga je goed, neem ook om 24.00 uur een pilsje dan nemen wij er ook een.
    Groetjes uit Stadskanaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Richard

Actief sinds 20 Okt. 2014
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 8558

Voorgaande reizen:

10 November 2014 - 03 Februari 2015

Backpacken in Australie

Landen bezocht: